lördag 9 april 2011

April april!


Igår kväll var jag ute vid lotten för första gången i vår och idag åkte jag dit igen . Solen sken och jag ställde fram min trädgårdssoffa. På den satt jag och solade näsan. Härligt!

















Jag rensade ogräs och hittade massor av perenner på väg upp, bl a löjtnantshjärta. Det är verkligen inte alltid lätt att se vad som är ogräs och vad som är perenner när de tittar fram. Men jag hoppas att jag har gissat rätt på de flesta.

















Igår kväll planterade jag häggmispel och benved. Det är de tre små buskarna som syns i framkant. De ska få växa upp som ett skyddande buskage. Båda har en fin blomning och fantastiska höstfärger men är ändå anspråkslösa och smälter in i miljön i området.
I rabatten bredvid planterade jag lite kantnepeta och stäppsalvia. De blir nog fina mot rosorna, som jag tror har klarat sig fast jag fick klippa bort en hel del fruset och dött.


Hemma på balkongen ser det helt bedrövligt ut. Allt bara står och jag har inte ens slängt det gamla sedan i höstas. Det enda fina därute var lilla tjocka Loppan som satt och solade sig på bordet!
































Lite olika lökväxter är på väg upp i krukorna. Det är ju också fint så klart!
































 Några penséer lyckades jag ändå ställa ut där. Städa får jag göra en annan dag.

5 kommentarer:

  1. Å vilken härlig dag du fick =). Hoppas du får en härlig dag till idag. Idag ska jag få en stund på min lott, solen ska skina =) ÄNTLIGEN!!!!!

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig tid vi har nu!
    Ha en skön dag!

    SvaraRadera
  3. Har också slutat att rensa på hösten. Härligt med scilla, en favortitvårlök för min del.Brukar ge upp lökarna på våren och glömma det på hösten. Har egentligen bara lyckats en gång och det var första gången jag försökte.

    SvaraRadera
  4. Ja det är lite roligt med lökarna för jag satte inga i höstas, utan de är sedan förrförra året. Kul att de faktiskt kommer upp igen! =)
    /Marie

    SvaraRadera
  5. Känner igen det där... att balkongen ser bedrövlig ut. Det gör ju inte det hela bättre när det är betong och tegel som bara ser trist ut. Har försökt att pigga upp min balkong precis som du med lite blommor och en fin kissekatt!
    Ha det gott!
    Humlan

    SvaraRadera