lördag 13 februari 2010

Blommigt språk

Nu var det ett tag sedan... Det har inte hänt så mycket på blomfronten och balkongen ligger i djup vinterkoma. Men nu har jag i alla fall planterat om mina stackars krukväxter, köpt några vårblommor och sått en del perenner.

Härom dagen var himlen blå, solen strålade och snön gnistrade och jag kände att jag bara var tvungen att handla lite blomster! En ranunkel fick följa med hem.

Jag läste i senaste AoT om hur vi använder språket för att beskriva blommor. Pastelliga blommor beskrivs som feminina, ljuva, blyga och med vippande kjolar. Högre växter med blommor i skarpare färger beskrivs ofta som oblyga, fräcka, kraftfulla osv. Intressant och lite tankeväckande tycker jag, för det där stämmer ju verkligen.

Så för att inte falla i fällan: Får jag presentera min nya ranunkel i färgstarkt kraftfull rosa.  Se hur den robusta blomman helt fräckt försöker knuffa sig igenom blad och stjälkar. Ranunkel - ett kraftpaket med power!





Jag har sått en del till min lilla lott. Merparten av fröna ska sås på friland senare. Men i mina sålådor finns nepeta, lavendel, pipört, aklejor, törnrosa mm.

5 kommentarer:

  1. Vilken söt tuffing...och vilka bilder ;)
    måste vara härligt att ha en lott som ska fyllas...

    SvaraRadera
  2. Hejsan,
    Tack för tipset om silverputsning, det ska jag absolut pröva.
    Läste också om hur vi är vana att beskriva blommor i feminina termer, ska bli kul att se om artikeln får genomslag, både i tidningsvärlden men också allmänt.
    Din fräcka och stolta Ranunkel är verkligen en snygg tuffing;)
    Lycka till med sådderna, har också börjat lite smått, med violer och jätteverbena.
    //Camilla

    SvaraRadera
  3. Men visst påminner dom om pioner? Ska ha en sådan i år men hittills har det varit för kallt att släpa hem dom alternativt har dom sett ledsna ut.
    Min ska vara lila hade jag tänkt men din rosa var inte dum.
    Ska också så mera.
    Sår du aklejorna inne? Har några både ute och i fuktat papper i kykskåpet.
    Jag får spana på dina aklejor och se hur det går.

    SvaraRadera
  4. Läste också artikeln o visst fick den mig att tänka till ;-) Så lycka till med din skit-tuffa ranunkel o må dina Törnrosor bli kraftiga damer med bastanta kjolar....
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  5. Det där med språket är verkligen jätteroligt. Har inte läst artikeln ännu, men samma sak drabbar ju småflickor och andra som egentligen är stenhårda coolingar!

    Å, har du redan börjat med frösådden? Med extrabelysning, eller? Själv törs jag inte sätta igång förrän om nån månad - minnet av mycket rangliga små växter lever plågsamt kvar.

    SvaraRadera