lördag 14 november 2009

Väntan

Min balkong står stilla och väntar. I alla fall känns det så. Allt som ska gulna och allt som ska falla har redan gulnat och fallit, men resten verkar hålla andan och bara vänta på att något ska hända. 
Kanske kommer jag ut en morgon när den riktiga kölden har kommit och upptäcker att allt är kalt och golvet är täckt med drivor av fallna blad...

Rosorna har stelnat eller rör sig i slow motion.

En del är fräscha.

Andra har väntat länge.

Pelargonen som försöker flytta in i mossbaljan har börjat gulna lite, men skickar ändå upp nya knoppar.

Mossbaljan känns lite extra skogig nu i november.

Rosblad som faller till golvet, makar ihop sig på fatet och förvandlas till rostig metall. ;)

Trängsel...

Snirklor...

Lilla cyklamen klarar sig nog ett tag till och azalean ser ut att trivas med fötterna i mossan.

Törnrosa fick flytta från bordet och istället flyttade de uppstammade små rosorna dit.

Men törnrosa kom aldrig längre än till golvet, för jag kunde inte riktigt bestämma mig för vad jag skulle göra med henne. Så här står hon nu.

Men så upptäckte jag att hon har fått frön, så nu har jag bestämt mig för att inte försöka mig på någon övervintring utan det blir en tidig sådd istället.

Till sist lite gulnat och lite rostigt.

Gult är vackert!

Men allra sist en septemberbild som får mig att längta till våren: Min nya lilla kolonilott! Å vad jag längtar efter att få gräva, plantera och bygga!

7 kommentarer:

  1. Du har himla fint på balkongen trots att det är mitten av november nu. Jag blev väldigt förtjust i den vita krukan med snirklar och ben, jättesöt.
    Antar att du har fullt upp med att läsa om och planerar vad du ska odla på lotten ;)

    SvaraRadera
  2. Otroligt att du kan ha det så fint på balkongen i nov.
    Snart är det dags att julpynta eller?
    Ha en skön kväll
    annika

    SvaraRadera
  3. Du har ju jättefint ju! Vad mysigt med en kolonilott - skall du bygga nån liten stuga också, eftersom du skriver bygga?

    SvaraRadera
  4. Vad ljust du har det ute.
    Ska man planera grönsaksfröer nu redan?

    Den där törnrosan du har är ju jättefin även med sin fröställning.

    Tycker också att det stannat upp nu. Dom får gärna vänta lite till.

    SvaraRadera
  5. Tack för Din kommentar,kul att Du hittat till min blogg...på så sätt kan ju jag också följa Din balkong/koloni; en utmärkt kombination by the way.Gillar också mixen av pil/zink/rost. Kram *piah*
    Ps. mitt bloggande började med att jag kikade runt på trädgårdsbloggar lääänge...tog mod till mig och började själv.

    SvaraRadera
  6. Vad fint du har det! Kul med kolonilotten... förstår att du längtar vår. Det blir toppen!
    Ha det gott!
    Nanna

    SvaraRadera
  7. Men det här har jag ju missat - att du skaffat dig en kolonilott?! Försökte titta och känna igen läget men icke sa nicke - du får ge mig en ledtråd :)

    Så fint det är på dina bilder från slottskogen! Ja, äntligen fick vi också "lite" snö :) Ha en skön julhelg :)

    SvaraRadera