söndag 22 november 2009

Vintergrönt

Jag har vinterfixat min balkong! En cypress eller ene, jag blev inte riktigt klok på vad det är egentligen, har flyttat in i lådan tillsammans med en liten silverek som gör att det inte bara blir ett grönt gytter.

Det var meningen att jag skulle slänga sommarblomman när cypress-enen flyttade in, men den har fortfarande blommor kvar så det gick ju inte. Så min vana trogen har jag bara stuvat om lite och sett till att det har blivit ännu mer trångt... Men vad gör det? Vad ska man annars ha en balkong till?

Mysigt att ha lite vintergrönt på balkongen. I och för sig verkar det som om både perenner och sommarblommor har bestämt sig för att försöka bli vintergröna. Fast det är ändå svårt att få någon riktig julstämning med million bells även om den blommar i rött. Tänk att det är första advent nästa söndag...

Jag tycker att det blev fint!

Dagens ros är en av de små uppstammade som blommar så tappert.

När jag tittade ut på balkongen upptäckte jag att min cyklamen hade gett upp. Har det varit frost på min balkong i natt tro?

Mina växter har inte mycket glädje av det vackra vädret. Nu står solen så lågt så det blir bara några sneda strålar på min västerbalkong innan solen försvinner för dagen. Men nu kan man räkna veckorna till det vänder mot ljusare tider. Fast först ska vi ha jul!

7 kommentarer:

  1. Så där ser mina cyklamen ut när jag har dom inne. Hur varmt har du det egentligen därute?
    Första advent nästa söndag? Nädu min lobelia ska väl blomma färdigt först. Har inget minne av att dom skulle blomma fram till advent.

    Silvereken hör väl till något så sällsynt som något jag vägrar skaffa mig...men där du satt din var det ju snyggt.
    Gillade den mot din rostiga blomma.
    Ha det gott bland blomsterna som inte går i vintervila.

    SvaraRadera
  2. Vilken fin vinterrabatt du gjort i ordning. Tänk att det går att ha det så där grönt och lummigt trots årstiden!

    SvaraRadera
  3. Snyggt! Cyklamen är svåra... men är det inte vattenbrist tror du? När mina inne ser ut så där så får de en skvätt i krukan o då brukar de resa sig ;-)
    Du ger snart julros en ny betydelse.....
    Köpte också en av de där vintergröna sakerna.... den hade en växtetikett som jag googlade på..... de är lite dåligt härdiga här men i skyddade lägen vet jag att de funkar. Så pröva o sätta den på kolonin när du tröttnar på den på balkongen. De växer sig stora snabbt så tänk på var du sätter den bara ;-)
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  4. Men Rihane, jullobelia har väl varenda människa hört talas om. Jättesnyggt till isranunkel! ;)
    Jag har faktiskt alltid tyckt att silverek är ok, fast det är nog lätt att förknippa dem med en gul tagetes, en blå lobelia och en röd pelargon. *rys*

    Balkonglådan: Tack! Ja jag är också helt förvånad över hur grönt det är fortfarande. =)

    Nina: Sprang ut och kände i cyklamenkrukan men den var fuktig. Även bladen har slokat nu så det är väl bara att slänga. Jag kanske vattnade för mycket sist...
    Jag tänkte faktiskt också på att flytta enen till kolonin sedan för den är kanske inte så kul på balkongen till sommaren. Det är någon dvärgvariant så den blir väl inte jättehög.

    Yesss, jag har julrosor! =D

    /Marie

    SvaraRadera
  5. Hallå Marie, vilket supersnyggt arrangemang! Jag är precis i färd med att vinterfixa några stora krukor så det här var bra inspiration.

    Tackar :D

    Marit

    SvaraRadera
  6. Härligt med din million bell som blommar nu...jag tror visst den vill ha lite jul ;) ;)

    SvaraRadera
  7. Vad fint du har fixat det!!
    Ja nu är det julpyssel som gäller.
    Skall se vad jag hinner med idag.
    Ha en skön lördag
    Annika

    SvaraRadera