söndag 11 april 2010

Min kolonilott

Idag har jag varit på min odlingslott en stor del av dagen!
Lotten är inte så stor och inramas av sju vinbärsbuskar och två-tre krusbärsbuskar.
I höstas blev jorden uppfräst och idag har jag lagt på många lass hästgödsel där det ska bli rabatter. Innan jag planterar ska jag dessutom ha på barkmull och rosjord och så ska jorden fräsas en gång till.  
Jag har inte riktigt bestämt hur jag ska göra med gångarna som blir. Ska det vara gräs, sand, täckbark eller trampad jord... Jag får se.






























Dessutom ska jag ha en redskapslåda, ett växthus och en uteplats. Å, det ska bli så roligt! Eller det är redan roligt förresten!


































På balkongen slår scillorna och de vita krokusarna snart ut. De lilastrimmiga krokusarna är också på väg.

































Titta, anemonblad! Jag var faktiskt tvungen att kolla på planteringslapparna för jag kom inte riktigt ihåg vilka lökar jag satte i höstas. Framförallt så har jag ingen som helst aning om vad som står var, så det blir en överraskning allt eftersom det kommer upp.

































Jag blev väldigt glad när jag upptäckte de här små ljusgröna snurrorna. Det betyder att min fina ormbunke lever! 




11 kommentarer:

  1. Så härligt det ser ut. Visste inte att du hade en kolonilott.
    skall bli kul att följa.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt trevligt att du skaffat dig en kolonilott. Och växthus på den blir ju super! Ska bli spännande att följa med ifrån början. Hälsn Mimi

    SvaraRadera
  3. Ja det här är så spännande! Jag har ju mest odlat i krukor förut så nu blir det ett annat slags planerande och ett annat slag arbete, på sätt och vis.
    Bara det att fixa till en egen jord och inte bara köpa färdigt på påse. Och att gräva, det är ju härligt! =D
    /Marie

    SvaraRadera
  4. Härligt med massa odlingsyta! Jag älskar våren - med all öppen jord. Det känns så härligt. :) Det ska bli roligt att se vad du gör med din lott. :)
    /Gunilla

    SvaraRadera
  5. Vad roligt att få ha ett växthus på lotten. Jag hade en lott en gång men där fick man som mest ha ett vindskydd. Det var många regler om vad man fick bygga och så kom det en kontrollant som tittade efter så man inte hade för mycket ogräs ;)))

    SvaraRadera
  6. Spännande med odling på kolonilott! Du verkar äga en god planeringsförmåga och gör grunden med jordförbättringen utomordentligt bra.
    Det skall bli roligt att få följa dig med din kolonilott i sommar.
    Kram / Bea

    SvaraRadera
  7. Hästskit är bra grejer! Påminde mig om att jag ska ta hem lite skit från stallet till rosorna ;) Ser ut som en mysig liten lott, ska bli spännande att se allt växa fram. Balkongen ser härlig ut som vanligt, nu växer det så det knakar!

    Ha en skön helg!
    Kram Veronica

    SvaraRadera
  8. När jag planterar är jag övertygad om att jag kommer komma ihåg exakt var lökarna hamnat och ska förstå vad det är som sticker upp ur jorden genom att bara titta lite på bladen.
    Funderar på att numrera krukorna i botten och försöka ta kort på dom och sätta samma nummer på bilderna med anteckning om vad som finns i lök och perennväg i dom...

    SvaraRadera
  9. Kul att kolonin är på gång! Bark/flis är nog det bästa att gå på, trampad jord blir hemsk när det regnar. I vårt område flisar vi och man får hämta vad man behöver så det blir gratis att fylla på dessutom.

    SvaraRadera
  10. Det var väldigt roligt att du hittade min blogg och lade upp den i länklistan på din sida. Märker att jag får massa tips när jag surfar runt bland andras bloggar - hoppas jag kan inspirera andra. Om inte annat att inte bara jobba utan också njuta.
    Föregående bloggare gav mig just idéen att min förening borde ha en kvarn för att göra flis, och för att bli av med buskar...

    Kolonistan http://kolonistan.wordpress.com

    SvaraRadera
  11. Vad roligt att du har blivigt med lott... GRATTIS det är ju SÅÅÅÅÅ kul =)
    Toppen att ni får ha växthus... det får inte vi på min lott, men jag har ju ett litet växthus hemma =) så det gör ju inget.
    Ska bli kul att följa ditt arbete i sommar

    SvaraRadera