söndag 25 april 2010

Söndag på lotten

Var ute en stund på lotten idag också. Jag kom på att jorden nog kommer att flyta ut i gångarna om jag inte lägger något som håller den på plats. Nere vid komposthögarna hittade jag massor med sten som jag lade runt  mittrundeln. Sedan hittade jag några halvmurkna brädor som jag tryckte ner längs kanten på den långa rabatten. Jag får fundera mer på hur jag ska ha kanterna. Men jag är nöjd så länge!

















På den här sidan ser det ut som en lång rabatt, men en del av den fina matjorden ska ut i rabatterna och marken ska jämnas till för där ska mitt växthus stå. Till vänster om växthuset ska jag ha en uteplats med spaljé och till höger ska jag ha en förrådsplats med staket runt. Där bli plats för redskapslåda, skottkärra, säckar och annat.


















Det blev snyggt med sten runt tycker jag.

















På ena kanten av lotten hittade jag en slags stenpartiväxt... kanske?

















En svalört?


































Men vad är det här för buske? Det ser ut som att den är planterad och inte har kommit dit av sig själv.

































Dagens balkongbilder: Min pytterönn i mossbaljan.

































Och den ljuvliga scillan. Blåare än så blir det inte.

7 kommentarer:

  1. Vilken härlig helg du verkar ha haft, och du har fått mycket gjort på lotten! Det blev snyggt med stenen!

    SvaraRadera
  2. OJ!! vad långt du har kommit med din lott =)
    Visst är det kul att jobba med kroppen, man blir så skönt trött på kvällen sen... man känner sig sååå nöjd.
    Det är ju helt otroligt bra att ni får ha växthus på lotten, hur stort får du bygga? ska du köpa färdigt växthus eller ska du bygga själv av trä?
    Det ska bli kul att följa dig i bygget sen...
    /Mari

    SvaraRadera
  3. Ja det har varit en skön helg och jag känner mig riktigt nöjd!

    Jag ska köpa ett färdigt växthus och det får vara max 5kvm. Jag håller på och kollar runt lite på olika modeller, det ska bli jättekul att få upp det. =D
    /Marie

    SvaraRadera
  4. Det blev ju jättsnyggt med stenarna. Den där silvriga växten vet jag egentligen namnet på men just nu hittar jag det inte i hjärnan... Den sprider sig lätt i varjefall. Jag är inte riktigt du med den på ängesö. Vad härligt det blir med växthuset. Hälsn Mimi

    SvaraRadera
  5. Skrev precis en kommentar, som ´försvann´. Kanske dyker den upp, så får du två.

    Vilken fin lott du har. Och så fint belägen med de öppna fälten bortom den. Måste bläddra tilbaka och läsa din kolonihistoria....Ska bli spännande att följa.

    Växten med det silvriga bladverket är nog en Silverarv (Cerastium tomentosum). Blommar i så fall snart med ett överdåd av små fina vita blommor. Bladverket är fint hela säsongen. En idag underskattad planta.
    Den gula är helt klart Svalört. Inte alls populär hos oss, där den växer överallt och inte minst över allt. Den är vårfin i små doser men när allt blir knallgult blir det bara för mycket och förtar intrycket av allt annat runtomkring.
    Ha det fortsatt gott!
    Eva

    SvaraRadera
  6. Tack för dina gulliga ord om Teo. Det värmer! :) Jag saknar henne enormt, men jag är glad att vi fick så många år ihop.

    Du har verkligen satt fart med din odlingslott! Det blir jättefint! Jag har också svårt med hur jag ska lösa kanterna på rabatterna. Tryckte också ner en bräda - för två år sedan... Den är fortfarande kvar. På andra rabatter har jag såna där fula gröna kanter. ISCH. Får se vad det blir. Hittar du på en snygg lösning kanske jag härmar dig. :) Sten är snyggt, men tuuuuungt att få hem. Och sen växer gräset upp mellan all sten och man får klippa för hand... Hmmmffff... Jaja. Vi får se. :)
    Ha en härlig Valborg!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  7. Vad snyggt du ordnar.
    Mina lökar blommar fortfarande inte. Tänkte mig en kritvit scilla med svaga blå ränder till nästa vår. (en del scilla kallas visst för vårstjärna blir inte klok på vilket)

    SvaraRadera