lördag 1 maj 2010

Den som planterar ett träd

Den som planterat ett träd har icke levt förgäves, lyder ett gammalt kinesiskt ordspråk. Idag har jag planterat ett träd. Bland annat.

















Jag har planterat fingerborgsblommor, lammöron, vädd, riddarsporrar, daggkåpa och veronicor...

































kungsljus, violer och lavendel...


































Ljuvlig löjtnantshjärta...

































och rosa myskmalva...

































och ett träd! Men inte vilket träd som helst utan en rosenapel, som blommar med de ljuvaste blommor på försommaren. 


































Idag är den första dagen i maj, den kanske vackraste av alla månader. Ärlan hoppade runt på min lott och jag upptäckte att jag har en pion! 

































När jag kom hem lyste solen på min balkong och jag märkte att scillorna håller på att blomma över...

































och att jag tycker lika mycket om penséer i år som förra året.

































Jag hade två plantor med till balkongen också. En myskmadra som doftar och trivs i skugga. Den ska bo i trälådan.


































Jag tror att åtminstone en av två klematisar i lådan har dött så jag köpte en alpklematis i djuprosa och vitt. Just alpklematis verkar vara lite mer robust och jag är lite trött på klematisar som kinkar och kommer igång så sent.


































Till sist en ros i kvällssolen.

12 kommentarer:

  1. Vad underbart! Det är väl för härligt att plantera så mycket, anlägga en rabatt från början...:o)

    SvaraRadera
  2. Oj så mycket nytt....så härligt att plantera ;)
    Ska bli spännande att följa kolonin...

    SvaraRadera
  3. Å vad du har fixat i dag =)
    och så mycke fina planterdukommer få så fint i sommar. Trädet... rosenapel... jag googla på den, GUD vad fin =), blomma maj-juni hitta jag, hoppas den blommar en bit in i juli oxå... en sån skulle jag kunna tänka mig att ha hemma på tomten. Har du långt att åka till din lott?
    blir det en dag på lotten i morgon oxå =)
    Jag ska ta en dag hemma och fixa i dom rabatterna.

    SvaraRadera
  4. Härligt så mycket fint det ska bli att få följa med när det växer till sig!! Är väldigt nyfiken på rosenapeln, måste kolla upp den. Fantstiskt att du hittade en pion. Jag kan lugnt säga att jag har blivit helt piongalen med tiden. Jag tror jag är uppe i de tjugo snart. Måste ta och räkna dem i sommar. Du har nog lite rätt angående klematisarna, man väntar och letar efter liv allt för länge ibland, och alpklematisar är ju så underbart skira även i bladverket! Hälsn mimi

    SvaraRadera
  5. Åhh så mycket fint du har planterat....så härligt det kommer bli där!
    Härlig blomning på balkongen också! Ha en fin dag! / Irene

    SvaraRadera
  6. Så många fina växter du planterat...och en rosenapel som är så vacker!
    Det kommer att bli superfint på lotten när allt växer upp och blommar! Ska bli spännande att se!!
    Härliga blommor på balkongen!
    Ha det bra!
    //Margot

    SvaraRadera
  7. Tack hörni! =)
    Rosenapeln är ett otroligt vackert träd som dessutom inte blir så väldigt stort utan att det passar på en lott.

    Mobergskan: Det blev ingen dag på lotten idag. Annars tar det mig ungefär en kvart att ta mig dit.

    /Marie

    SvaraRadera
  8. Så kul att du kommit igång på lotten! Underbart o ha ett ställe o kunna rota i jorden på....
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  9. Du är i full gång ser jag.
    Vad underbart att upptäcka en pion.
    Ska du inte odla något att stoppa i magen?
    Vad heter rosen?

    SvaraRadera
  10. Vad fint det blir.
    Kanske får ta en sväng dit också när jag kommer??
    Det behöver nog lite tid på sig men med ditt slit kommer det att gå fort. Du har verkligen varit duktig måste jag säga.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  11. Jisses så mycket du har planterat! Det kommer att bli underbart! :) Din lott är så fin!
    Jag håller med dig om att maj är en härlig månad. Då är allting så nytt och fräscht och man njuter i fulla drag. /Gunilla

    SvaraRadera
  12. Tack, tack!

    Rihane: Jag har vinbär, krusbär , rabarber och lite kryddväxter på lotten redan. Kommer att ha lite tomater i växthuset. Rosen är en Ica-ros.

    Annika: Vi kan ta en sväng dit, men jag vet ju inte om det kommer att vara så mycket att titta på. Det tar nog tid innan det ser något ut. =)
    /Marie

    SvaraRadera