söndag 23 maj 2010

Gräsfrön och stenar

Idag har jag gjort i ordning den bortre rabatten. Ett tag var jag inne på att ta bort den men nu har jag tagit bort den lilla kryddrabatten istället. Jag hämtade massor av stora stenar nere vid komposten och gjorde en kant runt. Det blev riktigt bra tycker jag. Annars är rabatten ganska tom, det finns bara en knippa rabarber och två röda alunrötter än så länge. Men det som är bra är att det är norrläge med morgon och förmiddagssol i den rabatten så jag kan ha lite skuggväxter där. I de andra rabatterna gassar solen från morgon till kväll.

































så här ser rabatten ut från andra hållet.

































Blommande vinbärsbuske.

































Jag planterade ju en pion 'Sarah Bernardt' och den växer på riktigt bra.

































Den befintliga pionens blad ser helt annorlunda ut så det är nog en annan sort. Knopp har den fått såg jag idag.

































Jag har inte sått några sommarblommor eftersom det känns vanskligt när jag inte kan passa dem med vatten. Eftersom jag har planterat all sådder förutom lavendel och akleja så finns det gott om plats för nya sådder i mina fönster istället.
Däremot så har jag rensat bort en hel del ogräs i gångarna och lagt på ett litet lager gödslad jord. Sedan sådde jag gräs och vattnade massor. Nu är det bara att hålla tummarna för att det inte torkar och inte blir för kallt så kanske det blir gräs- i stället för ogräsmatta.

4 kommentarer:

  1. Du har det så mysigt på din lott. Den ser ut att vara riktigt stor också.
    Den nya skuggrabatten blir säkert jättefin.

    Ha det bra!
    Camilla

    SvaraRadera
  2. Det verkar bli riktigt fint. Stenkanten blev riktigt snygg! Det blir spännande att se vad det blir för en pion av det hela. Bladena är lika smala som på min festiva maxima som är vit med en liten anstrykning till röda strimmor i mitten. Den är relativt vanlig, så det kunde ju vara en sådan. Hälsn Mimi

    SvaraRadera
  3. Vad härligt med en fixar dag på lotten. När börjar du med växthuset =)jag väntar.... och väntar...
    nu ska jag åka till min lott och ta en titt innan jobbet i morgon är jag ledig och kan fixa lite jag med =)Ska sätta ner lite bönor och andra planter som kommit en bit.
    Ha en bra dag // Mari

    SvaraRadera
  4. Snyggt med stenkantade rabatter! Så himla praktiskt att det finns att hämta på koloniområdet.

    SvaraRadera