söndag 23 maj 2010

Nu vet jag...tror jag...


Titta vad jag hittade på min lott idag! Alldeles rosa smultronblommor, stora som björnbärsblom. Är det vanliga smultron tro? Otroligt fina är de i alla fall.

































Idag har det varit en riktigt härlig sommardag på lotten. Allt blir bara grönare och ogräset frodas. Ja herregud vad ogräs det var på min lott, överallt. Jag har rensat alla rabatter men gångarna har jag inte rört.

































Jag har nämligen kommit på hur jag vill ha det, tror jag. Bakom min nymonterade trädgårdssoffa (fin eller hur!) ska ju växthuset stå om jag nu får upp det.




Här mitt emot växthuset blir det ganska trångt så jag har bestämt mig för att den lilla kryddrabatten ska bort så att det blir en öppen plats. Där ska nämligen bli gräsmatta och sittplats. I gångarna ska också bli gräs. Jag ska bara lägga på ett tunt lager jord och så gräsfrön. Det blir nog bra om jag bara ser till att gångarna blir tillräckligt breda för gräsklipparen. Det känns bra för jag har inte vetat riktigt hur jag ska göra med gångarna och var jag ska få plats med soffan. 

































Mina rabarber växer.


































Nu har jag kommit på vad den okända busken är för sort. Det är ju en aronia.

































Vid ena kanten växer en vitblommande syren.

































Mina bärbuskar grönskar. Röda och svarta vinbär på rad rakt fram och krusbär närmast.

































Det ser tomt ut i rabatten men där står sex rosor, löjtnantshjärta, riddarsporrar, kungsljus, fingerborgsblommor, nävor, lavendel, pipört, pion och lite mer. Och sedan idag också en liten kobrakalla. Två utav rosorna verkar inte ha klarat sig. Det är Sebastian Kneipp båda två, så det kanske är en extrakinkig ros. Tråkigt för den verkar så fin. 


































Imorgon ska jag till lotten igen och så gräs och sommarblommor. Rosa ringblommor och vallmo bland annat.

4 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder och en givande beskrivning aven person som älskar att gräva i jorden och planera växter. Jag ser det framför mig *ler*. Jag har varit likadan yngre då jag kunde planera mina odlingar och jobba hårt. Numera blir det bara balkongblommor o några odlingar i lådor i dotterns i trädgård.
    Trevlig fortsättning med lotten!

    SvaraRadera
  2. Men vilken energi du besitter och härliga planer för din odlingslott!! Du är en bra bit på väg och blir otroligt spännande att få följa ditt jobb.
    Trevlig Pingstdag! /Bea

    SvaraRadera
  3. Den ljusrosa jordgubben är ju så vacker. Såg faktiskt på torget sådana i fredags.vad roligt att hitta nya arter vartefter. Jo de första åren brukar rabatterna se lite tomma ut, men man får fylla på med frön ifrån sommarblommande ettåringar så brukar det bli bättre. Jag är nu inne på år tre av trädgårdsfrenesi, och nu ska alla pioner som jag planterade första året blomma. Gissa om man väntar på att få se dem. Hälsn mimi

    SvaraRadera
  4. Så härligt det ser ut och säkert kommer det att bli jättefint när du är färdig...eller på vägen dit rättare sagt för riktigt färdig blir man ju aldrig.....;)

    SvaraRadera