söndag 9 maj 2010

Vackert men kallt

Min balkong är mer belamrad än vanligt. Jag har fortfarande inte riktigt bestämt mig om det som är dött verkligen är dött. Därför har jag inte rensat bort: minst två och en halv ros, två klematisar, två definitivt tvärdöda murgrönor plus diverse krukor som skulle ha kastats för länge sedan.

Däremot har jag köpt två nya svulstiga tyska rosor som doftar, en klematis som har stått på balkongen i någon vecka nu utan att bli planterad, samt nya murgrönor. Det är bara att sätta igång!

I hinken står en smultronschersmin som ska planteras på lotten och bakom den tittar hostorna äntligen fram så smått.

































Den oplanterade alpklematisen som snart slår ut sina blommor i rosa och vitt.

































Idag var jag på lotten och vattnade och planterade lite nytt. Rosenapeln har klarat sig bra men flera nyplanterade växter såg lite tufsiga ut för det har varit både blåsigt och kallt i veckan som gick. Idag var det soligt av och till och allting knoppas så skirt och vackert. Men det är ju så kyligt! När ska värmen komma?

































Jag hittade ju en pion på lotten. Vet inte alls vilken sort.
















Men jag blev sugen på att köpa en pion också, så det gjorde jag igår. En doftpion 'Sarah Bernardt'.

































Den okända busken i hörnet av lotten har fått blomknoppar. Undrar vad det är för buske?

































Nedanför min lott rinner en liten bäck. Dit gick jag och hämtade vatten till växterna innan vattnet slogs på för säsongen.

































När jag var på hemväg såg jag en älg som gick på en liten väg mellan husen. En fjolårskalv tror jag.

10 kommentarer:

  1. Usch ja, när ska värmen komma?
    Här regnar det bara.
    Men du ser ju att ha haft det skönt och mysigt på din trevliga lott. Och vilken härlig bäck det rann förbi, den gillade jag.
    Ha det bra!
    Camilla

    SvaraRadera
  2. Samma här, vi väntar på värme och solen som skall sätta fart på alla växter och grönska i naturen.
    Hos dig kan man inte ta fel på odlarglädjen!!
    Lilla älgen på gatan - vilsen och rädd!
    Ha en bra vecka! /Bea

    SvaraRadera
  3. Oj...älgen har nog kommit lite fel. Antar att den kände sig lite stressad.
    Trist att det är kallt. Det är det hos mig också.
    Men det ska väl förhoppningsvis bli bättre ;))

    SvaraRadera
  4. Alltid fint på din balkong.
    Vad kul med älgen.
    Nu kommer värmen eller hur?
    Ha en bra dag
    Annika

    SvaraRadera
  5. Vad fint det blir med pionen. Kanske du vet också, men pioner tål inte speciellt bra gödsel, så ifall du göder dem så i ring långt ifrån rotknölarna och inte för stark gödsel.
    Stackars arma Älg har nog lite gått fel.
    Alpklematisen är ju så nätt! Hälsn Mimi

    SvaraRadera
  6. Jo du det är nog många som väntar på värmen nu. Hoppas att det blir varmare imorgon de har ialla fall lovat sol. Ha en riktigt fin kväll/Gela

    SvaraRadera
  7. Det grönskar så fint på din balkong!
    Mina murgrönor har tvärdött i vinter också, så jag får nog skaffa nya!
    Så mysigt det ser ut med bäcken som rinner förbi din lott!
    Nu hoppas vi verkligen på lite värme!
    Ha det gott!
    //Margot

    SvaraRadera
  8. Ja nu är det alldeles för kallt! Jag såg i min blogg att du inte har några gullvivor! Skulle du vilja ha? Jag har mailat dig! / Irene

    SvaraRadera
  9. Håller med om att det är svårt att veta vad som lever... Jag dömde ut några plantor för snabbt, tyvärr. Grävde upp dem för att jag trodde att de var döda. NU är de döda..! Så det är bäst att vänta och se. :)
    Stackars älg - han ser verkligen förvirrad ut. Hoppas att han hittar hem. Precis som min skogsödla som besökte mig idag. :)
    /Gunilla

    SvaraRadera
  10. Jättesvårt att veta vad som lever.

    Drabbades av någon slags sådan där sinnesförvirring när jag stod och vrakade mellan olika pioner häromdagen. (Älskar denna växt) men jag besinnade mig.
    Skulle inte ha någon ros i år dom ersättning till den som dog, trodde jag, men har likfullt skaffat en klätterros och ett klättersällskap till den, en klematis

    SvaraRadera