torsdag 8 april 2010

Balkongrapport

Min ros- och klematislåda där det också växer buxbom, penséer och pärlhyacinter.































Krokus och scilla på väg upp i krukorna. Jag har sett blommande krokusar i ett par veckor, men på min balkong är de bara halvvägs, konstigt.

































Scillaknoppar på väg.

































Min mossbalja har blivit lite tilltygad i vinter. Hoppas att den tar sig för jag gillar den skarpt.

































Solstråle på frysskadat stensöteblad.

































Tiarella eller spetsmössa, min favorit.

































Söt är vad den är!

































Jag nappade på ett roserbjudande från odla. Köpte Sebastian Kneipp, Louise Bugnet, Astrid Lindgren och Bonica 82 att ha på min lott. Alla är tåliga rosor som blommar från sommar till höst. Rosorna kom lite tidigare än jag trodde så de får stå i kruka så länge tills jag har fixat och bestämt var de ska planteras.


































7 kommentarer:

  1. Spetsmössan är verkligen söt! :)

    Jag måste nog också köpa rosor. Jag planterade tre förra året och de verkar inte ha överlevt vintern. Suck. Trodde att snön skyddade dem, men det verkar inte så.

    Hoppas din mossbalja tar sig. Det är en häftig idé tycker jag!

    Och ja - du mååååste köpa fågelholkar! Det är SÅ roligt att se de små liven fundera på om de ska flytta in eller ej. Hoppas de bestämmer sig snart så jag får tillökning! :)
    /Gunilla

    SvaraRadera
  2. Det ser ut som att du har en underbar balkong!!
    Jätte fina bilder!
    Vilken kul idé med mossbaljan. Själv försöker jag bara bli av med mossan som trivs väääldigt bra i gräsmattan. Suck!
    Ha det så bra!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Har kommit på att om jag skaffade trädgård skulle jag bli japansk och skaffa mig en mossmatta istället för gräsmatta. Blir dålig av att klippa gräs eftersom gräset är min värsta allergi.
    Ingen av mina lökar blommar än. Din scilla har kommit längre än något jag har.
    Rosen jag har/hade, tror jag inte överlevde vintern.

    SvaraRadera
  4. Oj, så mycket fint en balkong kan rymma!
    Bodde under några år i lägenhet med balkong och de där kvadratmeterna var verkligen högt älskade.
    Men jag hade mest ettåringar. Och inte alls så frodigt som du. Ska bli spännande att se till sommaren.
    Jag är också imponerad över hur mycket du får att överleva i krukor.
    Gillar din Spetsmössa. Har en annan variant i trädgården men dess blomning är otroligt kort. Har en känsla av att din redan blommat ganska länge..
    Ha en skön helg!
    Eva

    SvaraRadera
  5. Det ser ut att hända en hel del på balkongen din. Härligt med vår nu efter den långa vintern.
    Ha en skön helg :)

    SvaraRadera
  6. Nå men vad roligt att du hittade mig, för jag har även saknat rapporterna ifrån din balkong, och dessutom hittade jag nu även Rihane här! Så småningom börjar det kännas okay efter allt strul med TB! Spetsmössan är verkligen söt! Hälsn mimi

    SvaraRadera
  7. Å, vilka vårkänslor jag får av din balkong! Jag har inte ens satt frön ännu. :-o Men vi håller ju på med vår låda, vi kanske faktiskt skulle göra rosenrabatt av den... ;-)

    Sluta aldrig blogga!

    SvaraRadera