onsdag 7 juli 2010

Rävsvansar, tistlar och en monsterros

De senaste veckorna har jag inte varit så mycket på lotten. Jag har bara åkt dit och vattnat en gång i veckan. När jag kom dit i söndags så fick jag en chock. Var är mina rabatter tänkte jag. Dumt nog tog jag inga foton före rensningen förutom bilden nedan som får symbolisera ogräsinvasionen. Fast från början syntes inte ens stenarna.


































Stenarna runt mittrabatten syntes inte heller och framför långa rabatten var det som en vägg av tjockt ogräs. För att inte tala om hur det såg ut i själva rabatterna med tistlar, rävsvansar, maskrosblad och annat elände som en tjock matta. Hur kan det uppstå ett totalt förfall på två veckor?

















När jag tittade rakt fram så tänkte jag att det var något barn som hade kastat in orangea plastbollar i min rabatt. Men när jag kom närmare så fick jag en chock till.

















Det var inga plastbollar utan det var min pyttelilla tyska ros som hade börjat blomma med tre monstruösa blommor. De är lika stora som största sortens pionblommor och med fladdriga kronblad i rosagulaprikos. Blommorna är så tunga så de nickar och ser ut som de skäms. Det kan de gott göra tycker jag. Komma här och slå ut gigantiska blommor i skrikiga färger...

















Monsterrosen 'Augusta Luise' med sällskap.

















Men allting ser ändå ganska fint ut i kvällsljuset. Den vita rosen i vänster nederkant är rugosan 'Louise Bugnet' med vackra helt normalstora blommor. Båda rosorna doftar väldigt gott.

Efter två dagars ogräsrensande är jag helt ledbruten men väldigt nöjd. Och när jag väl vant mig vid min lilla ros med monsterblommorna så tycker jag faktiskt att den är ganska... hm.. fin... typ.

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Om något växer i det torra och varma vädret, så är det definitivt ogräset! Ibland känns det nästan hopplöst att upptäcka farten på spridningen av otyget, när man just precis gjort det snyggt.
    Så vacker ros som bugar fint :)
    Ha en bra dag! /Bea

    SvaraRadera
  2. Monsterrosen var nu inte så förfärlig som du först varnade. Orangefärgade plastbollar är väl ändå lite att överdriva för den ;)
    Ogräs är nog ganska snabbt på plats när man själv inte är det, men efter ett par år när du skött lotten och hållit efter ogräset så är det nog inte riktigt lika illa mera. Men det är ju roligt att allt frodas och växer. Hälsn mimi

    SvaraRadera
  3. Oj vad du har fått jobba! Trist med ogräs som frodas så...jag har också en massa här!
    Vilken växtkraft på den lilla rosen! Jag tycker den hade härliga blommor!
    Ha en fin dag! / Irene

    SvaraRadera
  4. Nu växer allt så det knakar, både ogräs och annat! Monsterrosen är väldigt härlig, tycker jag! När blommorna först slår ut är de helt annan färg, riktigt läckra faktiskt!
    Ha det gott i sommarvärmen!
    //Margot

    SvaraRadera
  5. Rosen var väl visst fin...inget monster alls tycker jag ;)

    SvaraRadera