söndag 4 juli 2010

Rosenfest

I fredags var det Rosens Dag och Trädgårdsföreningen här i Göteborg firar rosen med en hel rosvecka. Igår var det stor Rosfest Med rosguidningar, kurser, musik, försäljning och annat. Allt i rosens tecken.

Jag måste faktiskt skryta lite för jag tycker att trädgårdsföreningen är fantastisk. För ett antal år sedan återställde man parken till sitt ursprungliga skick fast med en modern tuch. Bort med alla raka gångar och räta vinklar och tillbaka med vindlande grusgångar, stora tapetplanteringar, rostorn och pergolor.

Just rosenträdgården är sedan en stor rossamlingsdonation på 1980-talet en av norra Europas främsta och består idag av Rosparken och Rosariet. I Rosparken finns alla gammaldags rosor planterade ihop med olika perenner. De moderna rosorna som tagits fram efter 1867 finns i det stora Rosariet.

Jag började i Rosariet och tittade på mängder av engelska Austinrosor som är framtagna för att likna gammaldags rosor och dofta ljuvligt, men vara mer härdiga och remonterande.


































I Rosariet hittar man allt från moderna stela rabattrosor med gigantiska blommor från sextio- sjuttiotalet till mängder av fina små myskrosor, de flesta från tidigt 1900-tal. Här är 'Queen av Musks' från 1913.
Myskrosor är underbara och jag sörjer min fina 'Cornelia' som inte klarade den bistra vintern. Men en ny 'Cornelia' kommer det att bli. Och en 'Ghislaine de Feligonde'... Och en...

































Från 2003 är Kordes spektakulära klätterros 'Aloha' som doftar som den ser ut; persika-mango-hallon-nånting. Mums!
(alla små liggande bilder blir större om man klickar på dem)

















'Alchymist' från 1956, också från Kordes.

















Okända rosor har också en egen avdelning i Rosariet. Här en remontantros som heter 'Surbrunnsgatan'. Jag tyckte också att jag såg en ros som hette 'Greta Petterssons Ros'. Charmigt.


































I rosenträdgården finns också några små temarosenträdgårdar gjorda av kända internationella designers. Här är "Persisk matta på holländska" av Piet Oudolf. Tre sorters enkelblommande, doftande rosor på en äng av gräs. Vackert.

















Men rosenfesten bör ändå framförallt tillägnas de gammaldags rosorna som blommar som allra vackrast precis just nu. Och som de doftar...

































Ulf Nordfjell har skapat den nya rosparken för de gammaldags rosorna. Här växer Gallicarosor, Centifoliarosor, Portlandrosor, Damascenerrosor och alla andra gamla sorter tillsammans med perenner i blått, violett och vitt.

















Det går inte att sluta plåta när det är så vackert.

















Här någonstans höll jag på att svimma av skönhetschock och väldoft. Att det var närmare 30 grader varmt kan ha gjort sitt till...

















Lite svalka i pergolan.

































Ljuvligt.

































Om man kisar så liknar det nästan mitt växthus. Får mina rosor bara växa till sig och jag planterar perenner konsekvent i blå toner så tror jag nog att det kan bli något. Framförallt som jag köpte min första gammaldags ros till lotten igår. =)

































Som gigantiska nyponblommor, gallicarosen 'Ariana d'Algier'. Helt underbar!

































Suck! Jag älskar rosor...


































De säljer gammaldags rosor i Trädgårdsföreningen. Det finns ganska många sorter men gissa vad jag köpte till lotten? En 'Jacques Cartier'! Så nu har jag två, en på balkongen och en till lotten. Men det blir bra för det är den perfekta rosen och jag hade redan bestämt att jag skulle ha en på lotten också. Nästa gammaldags blir nog en 'Rosa Mundi'.

5 kommentarer:

  1. oj,. så många rosor, jag kan känna doften ändå hit! Vet du hur det är med Austinrosor, är de friska? Man ser de alltid i tidningar nuförtiden, och de ser ju fantastiska ut, men jag jagar bara friska rosor, är så trött på svartfläckssjuka....

    SvaraRadera
  2. Åhhhh, där vill ju jag gå runt och frossa i rosor!!! Så fantastiskt vackert, förstår att du njöt! Det kan väl inte bli mycket vackrare än så!!! Blått och rosa är sagolikt vackert tillsammans!
    Ha det gott i sommarvärmen!
    /Margot

    SvaraRadera
  3. Ljuvligt med alla rosor.Önskar jag kunde mer om dem ;)

    SvaraRadera
  4. Men så fint det var där just nu..
    Hoppas på bra väder så det kan bli fin fina bilder.

    Ha en bra dag
    Så hörs vi
    Annika

    SvaraRadera
  5. Ja, vad kan man säga, det där var mera än underbart och härligt..... Suck, pust, stön otroligt!!!! Skulle gärna ta mig en promenad där jag med.
    Jag kan bara rekommendera Rosa Mundi. Min har vuxit väldigt bra sedan jag köpte den förra våren. Och den blommade ju redan förra sommaren, nu är den smockfull med knoppar. Hälsn Mimi

    SvaraRadera