onsdag 30 juni 2010

Balkongnyheter

Igår var jag en sväng i botaniska efter jobbet. Jag köpte en ljusrosa astilbe med mörka fina blad som jag planterade i gjutjärnskrukan. Det kommer att bli jättefint när den slår ut. Till vänster om astilben står en gul bergingefära som jag också köpte där.
I klättertornet växer Törnrosas kjortel från förra årets frön och framför står några skott av kanelrosen som jag hittade på landet, lite plocksallad och en pytteliten lewisia.


































Gul bergingefära,  Roscoea cautleoides 'Jeffrey Thomas'. Jätteläcker tycker jag, liknar nästan en orkidé men är en egen familj. Den ska vara härdig här i mina trakter sa de på botaniska. 



































































Jag hittade också en gul daglilja som jag inte kunde låta bli att köpa. Den blir fin på lotten.


































Portlandrosen 'Jacques Cartier' har precis slagit ut sin första blomma.


































Penséerna får fortsätta att blomma på balkongen, om än i reducerad mängd.


































I morgon ska jag klippa ner syrenen så att den inte tar över hela balkongen. Och i morgon är det första juli och den näst sista arbetsdagen före semesteeeeern!

8 kommentarer:

  1. Ingefäran är ju otrolig! Verkligen vacker! Och Jaques Quartier är otrolig. Fina grejer! Måntro det är Dagliljan Stella d`oro du köpt. Den har just så där smala blad. Den visar jag just nu blomman på i mitt senaste inlägg. Hälsn Mimi

    SvaraRadera
  2. Vilka rariteter du har köpt! Mina penséer blommarför fullt, eftersom jagnyper bort de utblommade. Jag har också köpt små plantor chokladblomma och små lavendelplantor, men vet inte hur de ska övervintra sedan, men jag får väl läsa på det någonstans!
    hälsn

    SvaraRadera
  3. Tack!
    Javisst är det Stella d'Oro! Det var skickligt gissat, det finns ju hur många sorter som helst! =)
    Chokladblomma har jag fått för mig är lite kinkig att övervintra, men lavendeln brukar funka om man har lite tur.

    SvaraRadera
  4. Du har så underbart vackert på din balkong!
    Den gula bergingefäran var en nyhet för mig...sååå fin!
    Ha en härlig dag! / Irene

    SvaraRadera
  5. Så himla fint med spegeln och blommorna. Blir liksom dubbel effekt.

    SvaraRadera
  6. Så fint du har det. Bergingefära är en ny bekantskap för mig...väldigt vacker färg ;)

    SvaraRadera
  7. Så vackert det är på din balkong! Rosen är så läcker!Ingefäran var riktigt häftig!
    Ha det gott!
    //Margot

    SvaraRadera
  8. Gud så ljuvligt och lummigt det är på din balkong nu!!! Min är superlångsam i år :( Men det är så härlig inspiration att gå in här och titta =) Du har verkligen gröna fingrar! Kul att se din plocksallad, kom precis på att jag köpte frön till det i våras men har helt glömt bort att så det! Är det för sent nu tro?

    Kram Veronica

    SvaraRadera