söndag 13 juni 2010

Söndagsrapport


Det har varit en regnig och väldigt blåsig vecka men idag var det faktiskt en ganska skön dag. Nu är solen och värmen på väg tillbaka igen, det ska bli så härligt.

På balkongen blommar syrenen som bäst. Otroligt mycket blommor på syrenen och otroligt vackert tycker jag att det är på min balkong, trots att jag har försummat den rejält nu sedan jag skaffade lotten. Men det ska snart bli ändring på det.

































Mossbaljan behöver fixas och det behövs skrubbas både här och där. Och jag har inte ens gjort i ordning fontänen än...


































I roskrukan blommar en ensam allium. Jag satte massor med alliumlökar och det kom upp en. Men den är fin.


































På lottområdet var det städdag idag och korvgrillning och kaffe med massor av goda bakverk efteråt. Solen sken under dagen men på eftermiddagen mulnade det på.
På lotten fixade jag jord och gödsel till de båda uteplatserna. Sedan sådde jag massor med gräsfrön och vattnade allt som en galning. De gräsfrön som jag sådde i gångarna för ett par veckor sedan har grott och massor med tunna små grässtrån tittar upp i konkurrens med en hel del ogräs. 


































I mina rabatter växer det på bra.


































Min lilla rosenapel verkar trivas och har faktiskt blommat med några små blommor. I växthuset har de första växterna flyttat in; en liten gurkplanta och en paprika, båda gåvor från en snäll kolonigranne. En eller två hinkar med tomater ska det också bli har jag tänkt.
Dessutom har jag fått en hel del betongplattor av en annan granne som jag kan lägga i och kanske utanför växthuset. Toppen!

































Två av mina rosor har fått knoppar. Överst rabattrosen 'Ascot' och nedanför rugosan 'Louise Bugnet' .


































En tuva med hornvioler växer i mittenrabatten. Visst är den ljuvlig?

9 kommentarer:

  1. Jag tycker det ser frodigt ut, både på balkongen och på kolonin...

    SvaraRadera
  2. Det ser verkligen underbart vackert ut på din balkong, så mycket som blommar!!
    Många av mina rosor har också knoppar, visst ser man med förväntan fram emot alla de vackra rosblommorna! Vilken läcker färg på hornviolerna, så söta!
    Ha det gott!
    //Margot

    SvaraRadera
  3. Vad fint det börjar bli på lotten :) Alltid inspirerande att läsa din blogg!

    Kika gärna in på min. Har öppnat upp den igen.:)
    //Therese

    http://www.thelan.tradgardsblogg.se

    SvaraRadera
  4. Det börjar bli riktigt hemtrevligt på din kolonilott. Det har varit jätteroligt att följa med, för du började ju ifrån praktiskt taget noll! Det är ju så med friland att man är tvungen att få allt gjort tillräckligt tidigt, eller så har tåget så att säga gått... Kanske det är lika med balkong??? Hälsn Mimi

    SvaraRadera
  5. Vilken HÄRLIG balkong du har, underbart med allt som blommar och hur du inrett =)
    Nu blir jag sugen på att fixa min balkong...*ler* det får vänta, jag har ju att göra ändå!

    En syren i kruka, vilken fin. Hur stor kruka har du till den? och hur länge har du haft den?

    SvaraRadera
  6. Vad roligt att ni inte bara har städdag på kolonin utan också en dag med gemenskap, korvgrillning och fika. Jag funderade på det i går att föreslå att vi på vårt område ska ha någon sådan kväll i sommar, knytkalas kunde vara roligt eftersom många är från andra länder från början och har en spännande matkultur och massor av nya recept till våra gamla grönsaker.

    /Kolonistan
    http://kolonistan.wordpress.com

    SvaraRadera
  7. Det blommar så härligt på din balkong! Och kolonin blir bara finare och finare!
    Ha en härlig dag! / Irene

    SvaraRadera
  8. Tack! =)

    Mimi: Nej tåget har nog inte gått för min balkong utan det är bara att feja och plantera lite. Det behövs ju egentligen inte så mycket på en så liten yta för att det ska göra stor skillnad.
    blomkronan: Syrenen köpte jag förra året och den står i en trätunna som är kanske 40 cm i diameter och lika hög.
    /Marie

    SvaraRadera
  9. Hej vännen!
    Din balkong är så frodig och vacker, njuter och beundrar blomsterprakten. Tänk hur mycket vackert som kan få plats på ett lite utrymme :)
    Så du sliter och jobbar på din lott, men det kommer att bli jättevackert när allt vuxit til sig.
    Ljuvlig Hornviol!!
    Kramen / Bea

    SvaraRadera