tisdag 29 juni 2010

Midsommar

Vilken härlig midsommarhelg det har varit! Soligt och vackert precis som det ska vara.
På balkongen är syrenblomningen strax över men rosorna blommar snällt och jag kom på att det nog behövdes lite gult bland allt rosa, lila och blått.


































En lewisia behövdes också.


































I går kväll var jag och vattnade på min lott. Vid kanten av lotten växer vackra blå nävor.


































En hel liten äng.

































Min smultronschersmin har börjat blomma. Den doftar så gott av smultron så att man har lust att äta upp den!

































Tänk att den blommar så fint redan första året.

































Röda vinbär är på gång.

































Pionen också.

































Synd att jag inte tog en närbild för då hade man kunnat se mitt lilla nysådda gräs. Många tunna små strån tittar upp så det blir nog en gräsmatta ändå till slut!

































Undrar vad det blir för märklig färg på den här rosen? Jag trodde att det var en 'Ascot' men den är mörkt rosaröd... En tysk doftande Tantauros är det i alla fall.

































Den här blir i alla fall rosaröd; en 'Astrid Gräfin von Hardenberg'.


































Min första fingerborgsblomma har slagit ut, hurra! Jag älskar fingerborgsblommor! Jag köpte två plantor som jag satte och sedan sådde jag en påse frön också för säkerhets skull. Så nu har jag en låda med kanske hundra små plantor. Fingerborgsblombebisar någon...?

































Midsommarhelgen har firats på lantstället. Där gjorde jag ett fynd! På andra sidan grusvägen står en liten ros som ingen har sett förut. En fylld kanelros har jag kommit fram till att det nog är. Små fyllda blommor som doftar ljuvligt och ganska starkt. Hur har vi kunnat undgå att upptäcka den?

Jag tog några skott från rosen och satte i kruka. Om den rotar sig ska den få stå på lotten.

7 kommentarer:

  1. Tänk så mycket man kan komma på att man behöver ;)))
    Det går undan på lotten...

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder. Smultronschermin. Vilket ord, man riktigt känner doften!
    Eva

    SvaraRadera
  3. Underbara bilder med verklig känsla för balkong- och koloniodling.
    Söta Lewisia har jag köpt i år också får se om de klarar min vinter!?
    Vilken fin tid, när alla knopparna brister och ut väller den vackraste ros eller pion :)
    Sommarkram / Bea

    SvaraRadera
  4. Så mycket blommor du lyckas klämma in på "lotten". Smultronschersminen doftar ju bara så himla gudomligt. Min sitter i en korsning och grannarna har klagat på att de inte ser något där så jag har varit tvungen att klippa ner den ganska rejält, men lite blommor är det på den.

    Rosen påminner om en ros jag hittade på min fars lantställe som är från 1700-talet. Också den satte massor av rotskott som jag grävde upp och det gick alldeles utmärkt. Skulle inte förvåna mig om det är samma sort som, det fanns ju inte så många, gavs bort till grannar och spreds över Sverige.
    Ha det skönt i sommarvärmen!
    Camilla

    SvaraRadera
  5. Vad härligt det blommar! Ja det är en underbar tid nu!!
    Ha en fin dag! / Irene

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig liten ros! Så mycket knoppar du har. Nu är det bara att vänta. Nävan är ju jättesöt, underbart med fritt växande växter. Hälsn Mimi

    SvaraRadera
  7. Hej Mie!
    Så roligt att hitta hit till dig:-)
    Ja, i år blommar smutronschersminen fantastiskt rikt och väldoften är bedövande. Jag tror det är en av de två-tre bästa buskar som jag alltid planterar i mina kunders trädgårdar. Den är fin, den är lätt, den doftar ljuvligt och blommar så vackert!
    Ha en fin semester, jag ser att den börjar nu:-)

    SvaraRadera