fredag 16 juli 2010

Rosorna som blommar

Några nya rosor blommar på lotten. Fina klassikern 'Louise Odier', ljuvlig bourbonros från 1851 som doftar underbart.

















Den här rosen har jag varit nyfiken på. Nästan svart var den första knoppen innan den slog ut. Astrid Gräfin von Hardenberg heter den här djupt purpurröda buskrosen från Tantau med en härlig doft. Snygg är den.




































































En fin fingerborgsblomma får också vara med.

































Portlandsrosen Jacques Cartier står i den runda rabatten. Min favorit.

















Jag hade en härlig eftermiddag på lotten. Gjorde inte så mycket. Rensade lite, luktade på blommorna, pratade lite med grannarna, läste och mumsade röda vinbär.

















När jag kom hem var jag tvungen att ta några bilder på nattljuset, den är så fin.

















5 kommentarer:

  1. Håller med om att nattljuset är fin. Köpte ett rosa nattljus på rean i höstas men den klarade inte vintern.

    Sommerwinden(i tidigare inlägg) ser ut precis som en vacker ros ska se ut...om du frågar mig

    SvaraRadera
  2. Glädje...att lukta på blommorna och njuta av första rosorna...mmm

    SvaraRadera
  3. Låter som en härlig och mysig dag på lotten! Purpurröda rosen Astrid ser verkligen snygg ut och Nattljuset är bedårande söt, det hamnar på "vill ha" listan direkt!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Gillade den där dramatiska mörka skönheten, Astrid Gräfin von Hardengerg, inte nog med att hon ser snygg ut, snyggt namn har hon också.
    Ha det toppen på lotten!
    (Jag vet, urtöntigt rim, men ibland kan jag inte låta bli)
    //Camilla

    SvaraRadera
  5. Det är så härligt att se allt som blommar nu <3
    Fingerborgsblomman är sååå gudomligt fin =)
    Men Marie... har du inget i växthuset??? Det ser tomt ut på bilden??

    SvaraRadera